Contact

Maximaal rendement, minimale verspilling

Tip

Vorige

Menumarketing voor meer marge

Je menukaart is visitekaartje, etalage en marketingmachine ineen. Maar hoe maak je nu optimaal gebruik van dit eerste contactmoment van de gast? Volg onze tips en stuur de gast naar jouw optimale menuselectie.


Onze 5 tips

1. Geef wat weg

Zodra mensen het gevoel krijgen dat ze iets kunnen verliezen, verandert hun gedrag. Dat kan de horeca prima benutten Bijvoorbeeld met een aanbieding waarbij de gasten een ‘gratis’ kop koffie bij een menu krijgen. In het hoofd van de gast is die koffie al ‘van hem’ en hij zal dat niet graag weer teruggeven. Zo lok je de gast richting het menu met de mooie marge of de hogere prijs.

2. Benoem populaire gerechten

Als je gasten wilt verleiden tot een bepaalde keuze, kan het slim zijn het aan te prijzen als je meest populaire item. Mensen zijn kuddedieren en de keuze van anderen geeft ons het vertrouwen dat het wel snor zit!


3. Geef gezond een logische plek

Uit studie van de University of South Florida bleek dat consumenten eerder voor de gezondere keuze gingen als deze op een logische plek stond. En die logische plek was de linkerkant van de kaart. Consumenten plaatsen zelf de gezonde opties in hun hoofd aan de linkerzijde. Een menu dat daarop inspeelt, verhoogt de mate van zelfbeheersing van de consument omdat er minder mentale obstakels zijn waar het brein mee heeft te maken. Dus een logische plek voor een gezonde salade met een mooie marge? Zet hem dan aan de linkerkant van het menu.


4. Zet eens lokeend op de kaart

De legendarische ondernemer Gerrit van der Valk zou ooit hebben gezegd: “Als ik meer tomatensoep wil verkopen, zet ik kreeftensoep op het menu.” Door een duurder en exclusiever gerecht naast het gerecht met een mooie marge te plaatsen dat je eigenlijk wilt verkopen, lijkt de prijs voor het laatste opeens heel aantrekkelijk. Decoy (lokeend) marketing, noemen ze dat in het Engels. Je ziet het een en vergeet het ander.


5. Communiceer je prijs klein

Vicki Morwitz is onderzoeksprofessor marketing bij de Stern school of business aan de universiteit van New York. Zij onderzocht consumentenpsychologie en onze ideeën van prijs en kosten. Een groot lettertype zorgt ervoor dat consumenten denken dat het om een duur product gaat. “Met name als een product in de aanbieding is, gaan we voor groot om de aandacht te trekken. Maar in onze hersenen is fysieke grootte ook gerelateerd aan numerieke grootte.” Een groot (geschreven) bedrag voelt voor onze hersenen dus al snel als een hoog bedrag.

Zin om aan de slag te gaan met de salades?

Ontdek onze eenvoudige en smaakvolle recepten of bekijk het kant-en-klare assortiment. Lees ook de 4 tips om je salades verleidelijk(er) te presenteren.

Lees meer